ثبت نام سامانه مالیاتی یکی از ضروریترین و مهمترین اقداماتی است که باید تمامی مودیان حقیقی و حقوقی انجام دهند. پرداخت مالیات در تمامی کشورها جهت تأمین هزینههای عمومی مرسوم است. اما نحوه پرداخت مالیات برای اشخاصی که شامل آن میشوند نیز بسیار مهم میباشد.
در سالهای اخیر تمامی این امور به صورت آنلاین و اینترنتی انجام شدهاند که موجب آسان شدن کار مودیان شده است. سامانه امور مالیاتی یکی از این سامانههایی است که برای استفاده از خدمات آن باید در آن ثبت نام کرده و به آن متصل شوید. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به نحوه ثبت نام سامانه مالیاتی و همچنین ثبت دستگاه کارتخوان در این سامانه بپردازیم.
ثبت نام سامانه مالیاتی
ثبت نام سامانه مالیاتی برای استفاده از خدمات این سامانه و ارتباط با سازمان امور مالیاتی کشور الزامی است. در واقع مودیان از این این سامانه میتوانند در سازمان امور مالیاتی برای خود تشکیل پرونده داده و به انجام امور خود بپردازند. اما مسلماً استفاده از سامانه امور مالیاتی پیش نیازهای مهمی دارد. تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی جهت اتصال به این سامانه ابتدا باید در آن ثبت نام کنند.
ثبت نام از طریق اطلاعاتی انجام میشود که مودی در سامانه وارد خواهد کرد. خوشبختانه ثبت نام سامانه مالیاتی بسیار آسان بوده و هیچ مسأله چالش برانگیزی ندارد. به همین دلیل به راحتی میتوانید در این سامانه ثبت نام کرده و از خدمات آن بهرهمند شوید.
اهمیت ثبت نام در سامانه مالیاتی
شاید فکر کنید که اصلاً ثبت نام سامانه مالیاتی چه اهمیتی دارد؟ چرا اصلاً لازم است امور مالیاتی خود را از طریق این سامانه انجام دهیم؟ پاسخ به این پرسشها روشن است! امروزه بسیاری از کارها و امور اداری به صورت اینترنتی انجام میشوند. امور مالیاتی و ارسال اظهارنامه نیز از این قاعده مستثنی نیستند. سازمان امور مالیاتی کل کشور جهت ارتباط با تمامی مودیان سامانه خدمات مالیات را راهاندازی کرده است.
تمامی مودیان موظف به ثبت نام و تشکیل پرونده مالیاتی برای خود از طریق این سامانه هستند. عدم تشکیل پرونده و امتناع از پرداخت مالیات به منظور فرار مالیاتی بوده و مودی مشمول جریمههای گوناگون خواهد شد. بنابراین پرداخت انواع مالیات و تشکیل پرونده مالیاتی تنها از طریق این سامانه ممکن است و بس!
نحوه ثبت نام سامانه مالیاتی
در این بخش میخواهیم به نحوه ثبت نام سامانه مالیاتی کشور به صورت مرحله به مرحله بپردازیم. شایان ذکر است که ثبت نام در این سامانه یک نوع پیش نیاز برای ثبت نام در نظام مالیاتی است. بنابراین اگر قصد ثبت نام در نظام مالیاتی کشور را دارید، ابتدا باید مراحل زیر را طی کنید.
۱) برای ثبت نام در سامانه مالیاتی https://my.tax.gov.ir ابتدا در صفحه اول سربرگ دریافت اطلاعات کاربری را انتخاب کنید.
۲) در این صفحه اطلاعات مربوط به شماره ملی و تاریخ تولید خود را وارد نمایید.
۳) سپس تعین کنید که شخصی ایرانی یا تابعه هستید. اگر به عنوان شخص حقوقی میخواهید ثبت نام کنید، گزینه اشخاص حقوقی و شرکتها را بزنید.
۴) شماره همراه و کد امنیتی را وارد کرده و گزینه آبی دریافت اطلاعات کاربری را بزنید.
۵) سپس یک کد جهت احراز هویت به شماره داده شده توسط شما ارسال میشود. کد را در محل نشان داده شده وارد کنید.
۶) سپس نام کاربری و رمز عبور مورد نظر خود را وارد کرده و ثبت نام را نهایی کنید. با انتخاب گزینه ورود به سامانه نیز میتوانید ثبت نام خود را کامل نمایید.
دقت کنید که ثبت نام اشخاص حقوقی در سامانه امور مالیاتی بعد از ثبت در اداره ثبت شرکتها به صورت خودکار انجام میشود. اگر این ثبت نام به صورت خودکار انجام نشود، نماینده شخص حقوقی باید جهت ثبت نام سامانه مالیاتی اقدام نماید.
نکات مهم در ثبت نام سامانه مالیاتی
در خصوص ثبت نام سامانه مالیاتی نکاتی وجود دارند که باید حین ثبت نام و استفاده از خدمات سایت آنان را رعایت کنید. این نکات به ثبت نام سریع و بدون دردسر شما در این سامانه کمک بسیاری خواهند کرد. نکات ثبت نام سامانه مالیاتی به صورت زیر هستند.
• برای ثبت نام در سامانه باید از اطلاعات واقعی شخصی حقیقی یا حقوقی استفاده کنید.
• کدپستی استفاده شده در ثبت نام سامانه مالیاتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید حتما صحیح و مورد تایید اداره پست کشور باشد.
• وارد کردن هر گونه اطلاعات نادرست و مغایر با واقعیت میتواند جرم محسوب شود.
• شماره تلفن همراهی را وارد کنید که همیشه در دسترس باشد. زیرا کد احراز هویت به شماره تماس داده شده توسط شما ارسال خواهد شد.
• شماره تلفنی که در سامانه وارد میکنید باید به نام شخص دارنده شماره ملی باشد. در غیر این صورت اخطار دریافت خواهید کرد.
• اگر میخواهید شماره داده شده را عوض کنید، در صفحه اول گزینه تغییر شماره همراه را انتخاب نمایید.
• اگر رمز عبور خود را فراموش کردهاید، در صفحه اول بر روی گزینه فراموشی کلمه عبور کلیک کنید.
ثبت نام دستگاه کارتخوان در سامانه امور مالیاتی
تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی میتوانند بعد از ثبت نام سامانه مالیاتی نسبت به ثبت دستگاه کارتخوان اقدام کنند. دستگاه کارتخوان امروزه در همه جا جهت پرداخت هزینههای مختلف استفاده میشود. جهت ثبت دستگاه کارتخوان در سامانه امور مالیاتی کشور تنها کافیست مراحل زیر را طی کنید.
۱) ابتدا وارد سامانه https://my. tax.gov.ir/ شده و با وارد کردن اطلاعات کاربری خود (نام کاربری + رمز عبور)، وارد صفحه کاربری یا حساب خود شوید.
۲) سپس اطلاعات خواسته شده را وارد کنید تا احراز هویت صورت گیرد. بعد از احراز هویت و وارد صفحه جدید شوید.
۳) بر روی گزینه پروندههای الکترونیک کلیک نمایید. در صفحه جدید تمامی پروندههای مالیاتی به شما نشان داده خواهند شد. گزینه جزئیات پرونده را انتخاب نمایید.
توجه: اگر در این صفحه هیچ پروندهای برای شما نشان داده نشد، به این معنی است که پروندهای ندارید. جهت تشکیل پرونده گزینه ایجاد پرونده مالیاتی را انتخاب کرده و پرونده تشکیل دهید.
۴) در صفحه جدید ابتدا گزینه ورود و ویرایش و سپس گزینه شروع ثبت نام را بزنید. اگر پرونده دارای نقص باشد، رنگ آن قرمز خواهد بود. در این صورت نیاز است ابتدا پرونده را تکمیل نمایید.
۵) پس از وارد کردن اطلاعات و تکمیل پرونده، وارد مرحله ثبت نام کامل و استفاده از خدمات مالیاتی خواهید شد. بعد از این مرحله گزینه پایانههای فروش را انتخاب نمایید.
۶) در این صفحه تمامی کارتخوانهایی که به نام شما هستند، نشان داده میشوند. میتوانید عملیات الصاق هر یک را انجام دهید.
۷) بعد از اتمام این امور، دستگاه کارتخوان شما در سامانه امور مالیاتی ثبت خواهد شد.
جمع بندی
در این مطلب به صورت کامل به معرفی ثبت نام سامانه مالیاتی و اهمیت این ثبت نام و نکات مربوط به آن پرداختیم. همچنین نحوه ثبت نام در سامانه امور مالیاتی و ثبت دستگاه کارتخوان را به صورت مرحله به مرحله توضیح دادیم. فراموش نکنید که تمامی مودیان حقیقی و حقوقی ملزم به ثبت نام و تشکیل پرونده در سامانه امور مالیاتی هستند. بنابراین هرگز این اقدامات را دست کم نگیرید.
هم چنین در صورت نیاز به هرگونه کمک یا درخواست ثبت نام و مشاوره در امور مالیاتی حقیقی و حقوقی می توانید با تیم مجرب ما در ارتباط باشید.