دانش آموزان تمامی پایه های درسی و خانواده های محترم آن ها می توانند با توجه به جدول زمان بندی ثبت نام کتاب درسی که توسط وزارت آموزش و پروش و با همکاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی مواد تحصیلی منتشر شده است نسبت به ورود به یکی از سامانه های ثبت نام کتاب های درسی مانند irtextbook.ir یا my.medu.ir و یا پنجره خدمات هوشمند دولت ، نسبت به ثبت سفارش خود اقدام نمایند.
تقویم زمانی سفارش کتاب های درسی | |||
عنوان فعالیت | دوره تحصیلی | شروع | پایان |
ثبت سفارش گروهی و انفرادی | پایه های تحصیلی آمادگی2 (استثنائی) ، اول2 (استثنائی)، اول3 (استثنائی)، اول تکمیلی (استثنائی)، دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم | 1403/02/05 | 1403/3/31 |
آمادگی1 (استثنائی)،اول1 (استثنائی)، اول مقدماتی(استثنائی)، پایه اول ابتدایی | 1403/04/10 | 1403/6/09 | |
پایه های تحصیلی هفتم، دهم | 1403/04/10 | 1403/6/09 | |
اصلاح سفارش | تمامی دوره های تحصیلی | 1403/04/24 | 1403/6/31 |
توزیع منطقه به مدرسه | تمامی دوره های تحصیلی | 1403/06/10 | 1403/6/31 |
توزیع مدرسه به دانشآموز | تمامی دوره های تحصیلی | 1403/06/24 | 1403/7/1 |
زمان ثبت نام کتاب درسی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
سازمان آموزش و پرورش کل کشور برای سهولت در ثبت نام و سفارش کتاب های درسی ، هر ساله با انتشار جدول زمان بندی دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی را از زمان و نحوه ثبت نام کتاب های درسی مطلع می کند.
نحوه ثبت نام کتاب های درسی ۱۴۰۳-۱۴۰۴
برای ثبت نام کتاب های درسی با توجه به زمان بندی موجود برای هر مقطع ، دانش آموزان و یا خانواده های آن باید به یکی از سامانه های irtextbook.ir یا مای مدیو و یا پنجره الکترونیک خدمات دولت هوشمند مراجعه و با استفاده از کد ملی دانش آموز نسبت به ورود به سامانه ، بررسی اطلاعات هویتی و تحصیلی دانش آموز ، پرداخت هزینه کتب و در نهایت ثبت سفارش اقدام نمایند.
ثبت نام کتاب های درسی برای اتباع خارجی
اتباع محترم خارجی مقیم ایران که دارای فرزند محصل در ایران هستند نیز ، همانند سایر دانش آموزان می توانند با مراجعه به سامانه های مرتبط با ثبت نام کتاب درسی نسبت به درخواست کتاب برای سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ اقدام نمایند. تنها تفاوت در ثبت سفارش برای این دسته از افراد با دانش آموزان ایرانی این است که باید بجای استفاده از کد ملی در ورود به سامانه از شماره ۹ رقمی مندرج در کارنامه تحصیلی سال قبلی دانش آموز ( یا اخذ شده از آموزش و پرورش ناحیه مربوطه) استفاده و ضمن ورود به سامانه و پرداخت هزینه کتب ، نسبت به ثبت نهایی سفارش خود اقدام نمایند.
ویرایش اطلاعات ثبت نام کتاب های درسی
در صورت وجود مغایرت در اطلاعات هویتی و یا تحصیلی دانش آموزان واجد شرایط ثبت نام کتاب های درسی، می بایست قبل از ثبت سفارش و پرداخت هزینه کتاب ، نسبت به ویرایش اطلاعات خود از طریق سامانه های معرفی شده اقدام نمایید.
برای انجام این مهم پس از ورود به سامانه با استفاده از کد ملی نیاز است تا با ورود به قسمت نمایش و ویرایش اطلاعات در سامانه کتب درسی ، نسبت به مشاهده و رفع نقص های احتمالی اقدام و پس از آن سفارش خود را ثبت نمایید.
تمدید مهلت ثبت نام کتاب های درسی
به منظور رفاه حال و ثبت نام کتاب های درسی افرادی که در زمان مقرر مرتبط با پایه تحصیلی خود به هر دلیل موفق به ثبت سفارش کتاب های درسی نشده اند، می توانند با مراجعه مجدد به سامانه در بازه زمانی 1403/04/24 لغایت 1403/06/31 نسبت به ثبت سفارش اقدام نمایند.
هم چنین در همین بازه امکان اصلاح سفارش و اطلاعات دانش آموزان نیز وجود دارد و در صورت نیاز می توانید با ورود مجدد به سامانه نسبت به انجام هرگونه ویرایش مورد نیاز اقدام نمایید.
لازم به ذکر است در صورتی که به هر دلیل در هیچ کدام از تاریخ های فوق موفق به ثبت نام کتاب های درسی نشدید، می توانید با مراجعه به مراکز مجاز فروش کتب درسی در سطح کشور ، نسبت به خرید آن به صورت آزاد اقدام نمایید.
ثبت سفارش گروهی کتاب های درسی
منظور از ثبت سفارش گروهی کتب درسی ، ثبت سفارش توسط مدرسه است. مدیران و مسئولان محترم مدارس سراسر کشور می توانند با استفاده از ثبت سفارش گروهی موجود در سامانه ، نسبت به ثبت سفارش کتاب های درسی به صورت یکجا اقدام نمایند.
توزیع کتاب های درسی
کتاب های درسی ثبت نام شده در همه مقاطع چه به صورت گروهی و یا جداگانه ، در اوایل مهرماه و یا اواخر شهریور ماه و در محل مدرسه تحصیل دانش آموز انجام خواهد شد و دانش آموزان و خانواده محترم آن ها می توانند بعد از انجام هماهنگی های لازم با مدارس خود نسبت به دریافت کتب درسی اقدام نمایند.
سخن پایانی
با توجه به اینکه کتاب های درسی یکی از مهم ترین ابزار در زمان حضور در کلاس درسی است و تاثیری زیادی در یادگیری دانش آموزان و هم چنین در زمان امتحانات دارد ، خرید و ثبت نام کتاب های درسی امری بسیار مهم است که باید به صورت دقیق و در زمان های مشخص شده برای هر پایه صورت بگیرد تا از بروز هرگونه اتفاق منجر به عدم دریافت کتاب توسط دانش آموز که باعث ایجاد استرس و موارد انضباطی و تحصیلی برای دانش آموز می گردد ، جلوگیری به عمل آید.
به منظور انجام دقیق ثبت نام و اطلاع از شرایط و جزئیات مربوط به ثبت نام می توانید با همکاران ما در کافی نت اصفهان یگانه در ارتباط باشید.
سوالات متداول
زمان و نحوه تحویل کتاب ها به چه شکل خواهد بود؟
تحویل کتاب های درسی همه مقاطع تحصیلی در مدارس خواهد بود و بازه زمانی تحویل آن با توجه به اطلاعیه های هر مدرسه می تواند از اواسط شهریور تا اوایل مهر متفاوت باشد.
افراد فاقد کد ملی (اتباع خارجی) چگونه به سامانه ثبت نام کتاب وارد شوند؟
این دسته از افراد می توانند با استفاده از شناسه 9 رقمی مندرج در کارنامه تحصیلی سال قبل دانش آموز بجای کد ملی به سامانه ثبت سفارش کتاب وارد شوند.
ثبت سفارش کتاب های درسی به صورت دولتی چگونه است ؟
شما می توانید با مراجعه به سامانه irtextbook.com و یا irtextbook.ir و با استفاده از کد ملی دانش آموز نسبت به ورود ، مشاهده و ویرایش اطلاعات دانش آموز ، پرداخت هزینه کتاب و در نهایت ثبت سفارش کتاب های تحصیلی اقدام نمایید.