مقدمه:
سامانه اعتبارسنجی مرات، ابزاری است که به اعضای بانکداری اجتماعی بانک رسالت کمک میکند تا به صورت غیرحضوری و آنلاین، ارزیابی شوند و توان بازپرداخت ماهانه اقساط و ظرفیت بدهی خود را محاسبه کنند.
اعتبارسنجی در سامانه مرات، به صورت ساده و با لحاظ ماهیت گروهی اعضای بانک رسالت انجام میشود. این سامانه، بستر ایمن و آسانی در فضای اینترنتی است که متقاضیان اعتبارسنجی، راهنمای کانونها، بانک و همینطور گروههای دیگر از طریق آن در تعامل خواهند بود.
برای ورود به سامانه مرآت بانک رسالت کلیک کنید.
معرفی کلی سامانه اعتبارسنجی بانک رسالت آی مرآت
یکی از دغدغههای اصلی بانکها، عدم بازپرداخت اقساط تسهیلات توسط مشتریان است. این امر میتواند منجر به زیان مالی برای بانکها و در نهایت کاهش اعتماد مشتریان به آنها شود.
برای کاهش این ریسک، بانکها از روشهای مختلفی مانند اعتبارسنجی استفاده میکنند. اعتبارسنجی، فرآیندی است که طی آن، بانک اطلاعات مالی و اعتباری متقاضی تسهیلات را بررسی میکند تا از توانایی او برای بازپرداخت اقساط اطمینان حاصل کند.
در بانک قرضالحسنه رسالت، سامانه مرات وظیفه اعتبارسنجی متقاضیان تسهیلات را برعهده دارد. این سامانه با استفاده از الگوریتمهای هوشمند، اطلاعات مختلف متقاضیان مانند درآمد، هزینهها، سابقه پرداخت اقساط و سایر موارد را بررسی میکند و رتبه اعتباری آنها را تعیین میکند.
رتبه اعتباری، نشاندهنده میزان ریسک تسهیلات برای بانک است. هرچه رتبه اعتباری متقاضی بالاتر باشد، ریسک تسهیلات برای بانک کمتر است. سامانه مرات علاوه بر تعیین رتبه اعتباری، ظرفیت بدهی متقاضیان را نیز مشخص میکند. ظرفیت بدهی، حداکثر میزان تسهیلاتی است که بانک میتواند به متقاضی پرداخت کند. با استفاده از سامانه مرات، بانک رسالت میتواند با اطمینان بیشتری به متقاضیان تسهیلات پرداخت کند. این امر منجر به افزایش رضایت مشتریان و کاهش ریسک مالی بانک میشود.
در صورتی که شما متقاضی دریافت وام از بانک رسالت هستید و در این بانک صاحب حساب دارای امتیاز دریافت وام هستید در قدم اول نیاز به اعتبار سنجی از طریق سامانه آی مرات (immerat) دارید.
در ادامه این مقاله در مورد ثبت نام و سایر مباحث مورد نیاز شما صحبت خواهیم کرد.
چگونگی ثبت نام در سامانه مرآت
برای ثبت نام در سامانه آی مرآت بانک رسالت باید مراحل زیر را طی کنید:
1- وارد کردن آدرس سایت در مرورگر (https://user.imerat.ir) یا جست و جوی کلمه آی مرات در موتور های جست و جو
2-بعد از ورود به سامانه درصورتی که از قبل ثبت نام داشته اید می توانید از قسمت ورود و با وارد کردن اطلاعات مورد نیاز وارد سامانه شوید و در غیر اینصورت از طریق گزینه “ثبت نام کنید” گوشه سمت راست صفحه می توانید به صفحه ثبت نام جدید دسترسی پیدا کنید. اگر قبلا ثبت نام کرده اید ولی کلمه عبور خود را فراموش کرده اید ، می توانید از گزینه “کلمه عبور عبور را فراموش کرده اید؟” نسبت به بازیابی کلمه عبور خود اقدام کنید تا رمز جدید برای شما ارسال گردد.
3-اطلاعات خواسته شده برای ساخت حساب کاربری شامل کدملی ، شماره موبایل و پست الکترونیکی را وارد کنید. توجه داشته باشید که شماره موبایل و کدملی باید از لحاظ مالکیت تطابق داشته باشند. هرچند آدرس پست الکترونیکی یک فیلد دلخواه است ، اما بهتر است که آن را وارد کنید. بعد از انجام این فرآیند کلمه عبور برای شما پیامک می گردد.
4-پس از دریافت پیامک رمز عبور ، می توانید با استفاده از کد ملی و رمز عبور به سامانه اعتبار سنجی وارد شوید.
5-پس از دریافت پیامک رمز عبور ، می توانید با استفاده از کد ملی و رمز عبور به سامانه اعتبار سنجی وارد شوید.5-پس از ورود شما فرمی را مشاهده خواهید کرد که شامل 4 قسمت می باشد. قسمت اول مربوط به اطلاعات فردی شما می باشد که باید آن ها را به دقت تکمیل کنید ، پُر کردن برخی از موارد ممکن است اختیاری باشد و در فرآیند ارسال فرم مشکلی ایجاد نکند ، اما برای بهبود در سرعت اعتبار سنجی بهتر است تا همه اطلاعات خواسته شده را دقیق و کامل وارد کنید. قسمت دوم شامل اطلاعات درآمدی است و به زبان ساده از شما می پرسد که درآمد ماهیانه شما چقدر است و تا چه میزان می توانید اقساط ماهیانه پرداخت کنید. اعدادی که در این دو قسمت وارد می کنید باید مطابق واقعیت و قابل اثبات باشد . در قسمت سوم باید اطلاعات مربوط تحصیلات و شغل خود را وارد کنید ، سامانه مرآت انواع مشاغل را به دسته کلی کارمند بخش دولتی ، کارمند بخش خصوصی و شغل آزاد تقسیم کرده است ، با توجه به نوع شغل یکی از گزینه ها را انتخاب کنید.
هم چنین شما به جز وارد کردن اطلاعات خواسته شد در قسمت شغل که شامل نوع شغل ، حوزه و سمت فعالیت و میزان سابقه شماست باید مدرک اثبات کننده را نیز برای کارشناسان سامانه ارسال کنید.
قسمت چهارم مربوط به شغل دوم است، بعضی از افراد ممکن است به غیر از شغل اصلی خود دارای شغل دوم باشند مثلا در بازارهای مالی فعالیت دارند یا سپرده ای را در بانک گذاشته اند به صورت ماهیانه سودی را دریافت می کنند و یا منزل یا مغازه را به دیگران اجاره داده اند ، در صورتی که جزو این دسته از افراد هستید ، می توانید با پر کردن قسمت چهارم این مبحث را به اثبات کارشناسان رسالت برسانید. همچنین شما باید مدارک اثبات کننده شغل دوم را نیز به پیوست فرم و درهمان قسمت چهارم بارگزاری کنید. در صورتی که دارای شغل دومی هستید بهتر است تا بیان و اثبات این موضوع ، کیفیت اعتبار سنجی خود را بهبود بخشید.
منظور از شناسه کانون در ابتدای فرم اعتبار سنجی مرآت چیست ؟
با توجه به اینکه بانک رسالت یک بانک تمام الکترونیک است ، برای بهبود فرآیند های اعتبار سنجی و افتتاح حساب برای هر شهر تعدادی کانون در نظر گرفته است. هر کانون دارای یک عدد مشخص است که به آن شناسه کانون گفته می شود.
زمانی که شما قصد افتتاح حساب را دارید باید با توجه به آدرس محل کار یا محل سکونت خود یک کانون را انتخاب کنید تا کارشناسان همان کانون نسبت به بررسی افتتاح حساب یا اعتبار سنجی شما رسیدگی ها مد نظر را به عمل بیاورند. شناسه کانونی را که برای افتتاح حساب استفاده کرده اید را بخاطر بسپارید یا آن را در محلی یادداشت کنید و در زمان اعتبار سنجی آن را در قسمت شناسه کانون موجود در فرم اعتبار سنجی وارد کنید.
مدارک مورد نیاز به تفکیک هر شغل در سامانه اعتبار سنجی رسالت
مدارک مورد نیاز برای اثبات شغل و درآمد در سامانه اعتبارسنجی مرات بانک رسالت ، بسته به نوع شغل شما متفاوت است. در ادامه مدارک مورد نیاز را با توجه به نوع شغل آورده ایم:
مدارک مورد نیاز برای مشاغل دولتی
برای مشاغل دولتی کافی است تا فیش حقوقی ارگان مربوطه که حاوی مهر تاییدیه ارگان است را در سامانه بارگذاری کنید.
مدارک مورد نیاز برای مشاغل بخش خصوصی
چنانچه در شرکت خصوصی مشغول به کار هستید ، باید فیش حقوقی شرکت ممهور به مهر آن شرکت را به همراه سوابق بیمه تامین اجتماعی را به پیوست فرم اعتبار سنجی ارسال کنید.
مدارک مورد نیاز مشاغل آزاد
چنانچه کسب و کار متعلق به خودتان است نیاز دارید تا پروانه کسب و کار ( یا پروانه مباشرت) را همراه با اسکن رنگی پرینت حساب متصل به کارت خوان را به پیوست فرم اعتبار سنجی برای کارشناسان آی مرات ارسال کنید.
اگر در مکانی مثل یک مغازه مشغول به کار هستید ولی صاحب آن کسب و کار نیستید، باید از کارفرمای خود بخواهید تا معرفی نامه ای را جهت ارائه به سامانه برای شما بنویسید ، این معرفی نامه باید شامل گیرنده معرفی نامه برای مثال “کارشناس محترم سامانه اعتبار سنجی بانک رسالت مرآت” ، مشخصات شما و صاحب کسب و کار از جمله نام و نام خانوادگی و کد ملی هر دو نفر ، میزان حقوق دریافتی ماهیانه شما و مهر صاحب کسب و کار باشد.
به همراه معرفی نامه شما باید ، اسکن جواز کسب کارفرما ، سوابق بیمه تامین اجتماعی خود و پرینت حساب بانکی را نیز به پیوست فرم اعتبار سنجی ارسال کنید.
دریافت پاسخ اعتبار سنجی
پس از تکمیل اطلاعات فرم اعتبار سنجی و ارسال آن باید منتظر پاسخ کارشناسان سامانه مرآت باشید. ارسال پاسخ اعتبار سنجی برای شما ، با توجه به کانون انتخابی شما و میزان سایر درخواست های ارسال شده می تواند 3 تا 7 روز کاری زمان ببرد. سامانه مرآت با ارسال پیامکی شما را دریافت پاسخ اعتبار سنجی مطلع می کند. و شما باید با کد ملی و رمز عبوری که در موقع ثبت نام دریافت کرده اید نسبت به ورود مجدد و دریافت نتیجه اعتبار سنجی اقدام نمایید.
هزینه اعتبار سنجی سامانه مرآت بانک رسالت
شما برای ثبت درخواست اعتبار سنجی هزینه ای پرداخت نمی کنید اما زمانی که پاسخ از سمت کارشناسان سامانه اعتبارسنجی مرآت صادر می شود برای مشاهده آن می بایست مبلغ 88.500 تومان را پرداخت کنید. بدیهی است که بدون پرداخت این هزینه مشاهده جواب درخواست شما میسر نخواهد بود.
شماره پشتیبانی سامانه مرآت
سامانه اعتبار سنجی بانک رسالت ، مرآت برای پاسخگویی و رفم ابهامات و پشتیبانی از کاربران و استفاده کنندگان این سامانه دارای شماره تماس نیز می باشد. برای تماس با این سامانه می توانید از شماره 72423900-021 استفاده نمایید.
هم چنین همکاران و متخصصین ما در کافی نت یگانه نیز آماده پاسخگویی و انجام ثبت نام های شما در زمینه تمامی ثبت نام های بانک رسالت و سامانه مرآت می باشند.
مشکلات هنگام کار با سامانه اعتبار سنجی مرآت
شما ممکن است در حین فرآیند ثبت درخواست اعتبارسنجی در سامانه مرآت به مشکلاتی برخورد کنید که برخی از آن ها را در ادامه این قسمت برای شما عنوان کرده ایم:
- در صورتی که از موبایل یا تبلت و از طریق وب سایت این سامانه اقدام به ثبت درخواست کنید ممکن است هنگام بارگزاری مدارک به مشکل برخورد کنید ، صفحه تازه سازی (refresh) شود و مجبور شوید مجددا وارد شوید و اطلاعات را وارد کنید ، این کار بسیار آزار دهنده و خسته کننده است پس در صورتی که با موبایل یا تبلت قصد بارگزاری مدارک را دارید بهتر است به جای وب سایت این سامانه از نرم افزار اندرویدی موجود در مارکت های نرم افزاری استفاده کنید.
- در صورت درج هرگونه اطلاعات اشتباه به خصوص در قسمت درآمدی و ثبت درخواست ، امکان ویرایش و ثبت درخواست مجدد ندارید و باید منتظر جواب اعتبار سنجی باشید ، سپس مجدد نسبت به ثبت درخواست اقدام کنید.
- فرآیند ثبت درخواست اعتبار سنجی دارای شرایط سنی است ؛ حداقل سن 18 و حداکثر آن 80 سال است.
- مثبت بودن اعتبار سنجی ، هیچ گونه تعهدی را برای بانک رسالت در خصوص پرداخت وام ایجاد نمی کند و پرداخت وام دارای شرایط تابع قوانین بانک است.
- در صورتی که دارای بدهی های بانکی و یا چک برگشتی هستید ، جواب اعتبار سنجی منفی خواهد بود ، در این صورت شما باید نسبت به رفع سوء اثر اقدام نمایید ، سپس مجدد درخواست خود را ثبت کنید.
جمع بندی:
اعتبار سنجی قبل از پرداخت وام توسط بانک ها برای جلوگیری از مشکلات بعدی در بازپرداخت آن انجام می شود ، در واقع بانک ها با این کار می توانند بدانند آیا فرد وام گیرنده ، توانایی بازپرداخت آن را خواهد داشت یا خیر ؟
سامانه مرآت در همین راستا ، خدمات اعتبار سنجی را برای افرادی که قصد دریافت وام از بانک قرض الحسنه رسالت را دارند ، انجام می دهد.
انجام فرآیند ثبت نام های بانک رسالت ، از افتتاح حساب گرفته تا اعتبارسنجی و درخواست نهایی وام ، همیشه دارای مشکلات و مراحل پیچیده ای است که ممکن است ، بعضی از افراد نتوانند آن را به خوبی و درست انجام دهند ، همین موضوع باعث از دست رفتن میزان زیادی زمان و هزینه می شود.
اگر شما متقاضی هریک از خدمات بانک رسالت هستید و به هر دلیلی نمی توانید آن را انجام دهید ، می توانید از کارشناسان مجرب و متخصص ما در مجموعه کافی نت یگانه کمک بگیرید.
با تشکر از زمانی که برای مطالعه مقاله قرار دادید ، امیدواریم که این مطالب بتواند به حل مشکل شما در بحث اعتبار سنجی مرآت یاری دهنده باشد.
فرآیند اعتبارسنجی رسالت به چه شکل انجام می شود؟
پس از ثبت نام متقاضی و ثبت درخواست اعتبار سنجی ، کارشناسان با توجه به اظهارات فرد در هنگام ثبت نام و بررسی پرونده های مالی در سیستم بانکی ، نتیجه اعتبارسنجی را اعلام می کنند.
بعد از ثبت درخواست اعتبارسنجی ، دریافت نتیجه چقدر زمام می برد ؟
نتیجه اعتبار سنجی با توجه به کانون انتخاب شده معمولا 2 تا 3 روز طول می کشد ، اما در بعضی مواقع تا یک هفته ممکن است ، طول بکشد.
آیا سامانه مرآت دارای اپلیکیشین موبایل می باشد ؟
بله ، می توانید اپلیکیشین مرآت را از مایکت به صورت مستقیم دانلود کنید و یا روی اینجا کلیک کنید.
شناسه کانون برای اعتبارسنجی را از کجا پیدا کنم ؟
هنگام افتتاح حساب می توانید کانون مورد نظر را از لیست انتخاب کنید و از همان کانون برای اعتبار سنجی نیز استفاده کنید ، در صورتی که شناسه کانون را فراموش کرده اید می توانید با شماره 72493900-021 (پشتیبانی سامانه مرآت) تماس بگیرید و شناسه کانون خود را بیابید.
هم چنین شناسه کانون های 3011 و 10001 به صورت پیشفرض برای همه افراد قابل استفاده هستند.
هنگام ایجاد حساب کاربری در مرآت ، وارد کردن ایمیل الزامی است ؟
خیر اما بهتر است که در هر ثبت نام اطلاعات خواسته شده را کامل درج نمایید.
محدودیت سنی برای استفاده از خدمات اعتبار سنجی مرآت به چه شکل است ؟
حداقل 18 و حداکثر 70 سال ، محدوده سنی مجاز برای ثبت درخواست می باشد.
آیا با استفاده از موبایل سایرین می توانم برای خودم اعتبارسنجی کنم؟
خیر ، برای ثبت درخواست ، شماره موبایل و کدملی باید باهم تطابق داشته باشند.
فرق اعتبارسنجی و رتبه بندی در سامانه مرآت چیست؟
اعتبارسنجی برای افراد حقیقی و رتبه بندی مخصوص افراد حقوقی می باشد.
آیا افراد با مشاغل دولتی فقط می توانند در اعتبار سنجی ، ثبت درخواست کنند؟
خیر ، هر فرد با داشتن هر شغلی و ارائه مدارک مورد نیاز می توانند ثبت درخواست را انجام بدهند.
آیا برای اعتبارسنجی از نظر تعداد دفعات ثبت درخواست محدودیتی وجود دارد ؟
خیر ، هیچ محدودیتی برای تعداد دفعات ثبت درخواست وجود ندارد ، چراکه درخواست اعتبارسنجی شامل هزینه است و با پرداخت آن می توان اعتبارسنجی را انجام داد.