اگر شما هم جزو آن دسته از ایرانیانی هستید که در کشور های دیگر زندگی می کنید ، حتما مقاله راهنمای جامع ثبت نام سامانه میخک و دریافت کد رهگیری میخک را مطالعه نمایید.
میخک، گامی نوین در راستای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم خارج از کشور است. این سامانه با هدف تسهیل امور به شما این امکان را میدهد تا بدون نیاز به مراجعه حضوری به سفارتخانهها، به طیف گستردهای از خدمات همچون تقاضای و تمدید گذرنامه، دریافت گواهی عدم سوءپیشینه و تأیید اسناد و مدارک مانند وکالتنامه، دسترسی داشته باشید.
با میخک، دیگر نیازی به طی مسافتهای طولانی و صرف وقت و هزینههای اضافی برای انجام امور کنسولی نیست. کافی است با مراجعه به وبسایت https://mikhak.mfa.gov.ir و ثبتنام در این سامانه، به پروفایل تان در دنیای دیجیتال میخک قدم بگذارید و از خدمات متنوع آن بهرهمند شوید.
سامانه میخک چیست؟
با شیوع ویروس کرونا و به منظور کاهش تردد و مراجعات حضوری، دولت اقدام به راهاندازی سامانهای با عنوان “تاک” یا همان “سامانه تأیید اسناد کنسولی” نمود. به مرور زمان، دامنه خدمات این سامانه گسترش یافت و نام آن به “سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی” تغییر پیدا کرد. امروزه این سامانه با نام اختصاری “میخک” شناخته میشود.
در این مقاله، به معرفی سامانه میخک و پاسخ به سوال “سامانه میخک چیست؟” میپردازیم. همچنین، نحوه ورود و ثبتنام در این سامانه و نکات مهم در رابطه با استفاده از آن را شرح خواهیم داد.
خدمات قابل انجام بعد از ثبت نام سامانه میخک
صدور و تایید انواع گذرنامه ها
این خدمت برای صدور و تایید گذرنامه های افرادی هستند که در خارج از کشور به سر می برند اما برای مثال نیاز به تمدید و یا دریافت پاسپورت ایرانی خود دارند.
برخی از امور سجلی
این خدمت برای انجام امور سجلی و هویتی ایرانیان خارج از کشور طراحی و پیاده سازی شده است ، به طور مثال فرزندان دارای پدر خارجی و مادر ایرانی می توانند از طریق این قسمت نسبت به ثبت درخواست مدارک سجلی ایرانی اقدام نمایند.
ثبت درخواست تشکیل پرونده تحصیلی
این امکان برای آن دسته از افرادی است که در خارج از کشور تحصیل نموده و حال قصد دارند، از مدارک تحصیلیشان برای انجام اموری مثل ادامه تحصیل، اشتغال به کار و … در داخل کشور استفاده نمایند.
تاییدیه مدارک تحصیلی و یا درمانی
برای آن دسته از افرادی که برای درمان به خارج از کشور سفر نموده اند و حال قصد دارند تا هزینه های درمانی خود را از بیمه یا وزرات بهداشت دریافت نمایند ، باید از طریق صفحه مربوط به این خدمت مدارک مورد نظر را بارگزاری کرده و منتظر تایید آن باشند ، هم چنین افرادی که خواهان تایید مدارک تحصیلی خود که در خارج از کشور دریافت شده است ، هستند نیز می توانند از طریق همین خدمت اقدام نمایند.
درخواست تنظیم وکالت نامه / تصدیق امضاء
این خدمت در راستای صدور انواع وکالت نامه و هم چنین تصدیق (تایید) امضاء امور پیش بینی و پیاده سازی شده است. برای مثال پدر دختری که در خارج از کشور مقیم است ، می تواند از طریق این خدمت اجازه ازدواج دختر خود که در ایران زندگی می کند را صادر کند.
هم چنین فردی که مقیم خارج از ایران است ، می تواند برای انجام امور حقوقی و … به فردی که داخل ایران است وکالت های مختلفی را از طریق این خدمت بدهد. همینطور همسر خانمی که در خارج از کشور ساکن است ، می تواند اجازه خروج از کشور همسر خود را به وسیله این خدمت از سامانه میخک صادر نماید.
استعلام گواهینامه
این خدمت برای افراد مقیم خارج از کشور که درخواست های مرتبط با گواهینامه رانندگی و یا خدمات مرتبط با پلیس راهنمایی و رانندگی را دارند ، مناسب است.
درخواست عابرین غیرمجاز
چنانچه متقاضی عابر غیر مجاز بوده باشد و قصد دریافت خدمت مانند گذرنامه و غیره داشته باشد در این قسمت میبایست درخواست عابر غیر مجاز خود را ثبت نماید. این درخواست دارای آیتم های متعددی می باشد که می بایست به دقت توسط متقاضی تکمیل گردد. متقاضی پس از ثبت درخواست می بایست با در دست داشتن رسید دریافت کرده به نمایندگی مربوطه مراجعه نماید.
درخواست صدور گواهی سوء پیشینه
در صورتی که شما خارج از کشور زندگی می کنید و به هر دلیل نیاز به دریافت گواهی عدم سوء پیشنه برای ارائه به سازمان های مختلف در کشور محل زندگی فعلی تان هستید ، می توانید از این خدمت استفاده نمایید.
نحوه ثبت نام سامانه میخک و دریافت کد رهگیری
برای ورود به سامانه میخک و استفاده از خدمات آن نیاز به ثبت نام اولیه (ایجاد حساب کاربری یا اکانت) و هم چنین دانش استفاده از سامانه را دارید. اگر به هر دلیلی نمی توانید خودتان از سامانه میخک استفاده نمایید ، می توانید از متخصصین کافی نت یگانت کمک بگیرید. هم چنین در ادامه این قسمت از مقاله شما را با نحوه ثبت نام و استفاده از خدمات سامانه میخک آشنا خواهیم کرد.
1- ابتدا به سامانه میخک و با استفاده از آدرس اینترنتی (mikhak.mfa.gov.ir) و یا جست و جوی سامانه میخک در گوگل وارد شوید.
2- در صفحه ای که باز شد روی گزینه “ورود/ثبت نام” کلیک کنید تا وارد صفحه مربوط به این کار شوید.
3- در این صفحه یک پست الکترونیکی (ایمیل) معتبر (بهتر است با توجه به مشکلات سرورهای سایت یاهو با ایران از جیمیل استفاده نمایید) و کد ملی خود را وارد نمایید و دکمه “دریافت رمز عبور یکبار مصرف” را بزنید.
4- به صندوق ورودی ایمیل خود وارد شوید و رمز دریافتی را یادداشت یا کپی کنید، به سایت میخک باز گردید و کد را در قسمت مربوطه وارد کنید.
5- در صفحه جدید تمامی اطلاعات خواسته شده اعم از اطلاعات هویتی ، نشانی محل زندگی ، اطلاعات محل اقامت و اطلاعات ارتباطی را با دقت وارد کنید و سپس از قسمت تایید نهایی ، نسبت به ثبت نهایی اطلاعات اقدام نمایید تا خدمات سامانه میخک برای شما قابل دسترسی باشد.
6- بر روی خدمت مورد نظر خود مثلا تنظیم وکالت نامه کلیک کنید و در صفحه باز شده ، اطلاعات تکمیلی مرتبط با این درخواست را ثبت نمایید.
7- در پایان دریافت کد رهگیری سامانه میخک قابل انجام خواهد بود و به شما نمایش داده می شود. لازم به ذکر است که کد رهگیری به ایمیل شما نیز ارسال خواهد شد.
ویرایش اطلاعات سامانه میخک
بهتر است هنگام ثبت اطلاعات هویتی و اقامتی خود دقت لازم را انجام دهید و یا با یک فرد متخصص در ارتباط باشید تا اشتباهی رخ ندهد چرا که پس از ثبت نهایی اطلاعات در سامانه میخک ، امکان ویرایش آن ها به صورت آنلاین مقدور نیست و باید برای ویرایش اطلاعات ، در زمان نوبت خود و با در دست داشتن کد رهگیری نسبت به آگاه کردن مسئول مربوطه در سفارت، نسبت به ویرایش اطلاعات خود به صورت حضوری در سفارت اقدام نمایید.
آپوستیل سامانه میخک به چه معناست ؟
آپوستیل، یک روش بینالمللی برای تأیید اعتبار اسناد رسمی مانند گواهی تولد، فوت، ازدواج، طلاق، مدارک تحصیلی و احکام دادگاهی است. با دریافت آپوستیل برای مدارک خود، میتوانید بدون نیاز به تأیید جداگانه توسط کشور صادرکننده، از آنها در سایر کشورهای عضو پیمان آپوستیل استفاده کنید.
برخی از مزایای آپوستیل ثبت نام سامانه میخک
- اعتباربخشی بینالمللی
- صرفهجویی در زمان و هزینه
- آسانتر شدن امور اداری
دریافت مهر آپوستیل از ایران
ایران عضو پیمان آپوستیل نیست، اما نگران نباشید! راههایی برای دریافت مهر آپوستیل برای اسنادتان در ایران وجود دارد.
مراحل دریافت آپوستیل در ایران
- ترجمه رسمی: ابتدا باید مدارک خود را توسط یک مترجم رسمی به زبان مقصد ترجمه کنید.
- ثبت نام در سامانه میخک: به سامانه میخک مراجعه کرده و در آن ثبت نام کنید.
- درخواست آپوستیل: بعد از ثبت نام، درخواست آپوستیل خود را در سامانه میخک ثبت کنید. در این مرحله راهنمای تصویری و متنی نحوه انجام کار در اختیارتان قرار خواهد گرفت.
- دریافت کد رهگیری: پس از ثبت درخواست، یک کد رهگیری تایید آپوستیل دریافت خواهید کرد.
- تایید ترجمه رسمی: پرینت کد رهگیری را به همراه مدارک ترجمه شده خود به وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه ببرید و تاییدیه ترجمه رسمی را اخذ نمایید.
- دریافت مهر آپوستیل: ترجمه تایید شده را به همراه کد رهگیری آپوستیل به سفارت کشور مورد نظر ببرید و مهر آپوستیل را دریافت کنید.
نکات مهم در ارتباط با دریافت مهر آپوستیل
لیست مدارک مورد نیاز برای دریافت آپوستیل و همچنین هزینههای مربوطه در وبسایت وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قابل دسترسی است.
توصیه میشود قبل از اقدام برای دریافت آپوستیل، با سفارت یا کنسولگری کشور مقصد در مورد مدارک مورد نیاز و مراحل انجام کار مشورت نمایید.
مهر آپوستیل فقط برای مدارک صادر شده در ایران معتبر است و برای اسنادی که در خارج از کشور صادر شدهاند قابل استفاده نمیباشد.
تاریخ انقضای مهر آپوستیل
تاریخ انقضای مهر آپستیل به تاریخ انقضای همان مدرک بستگی دارد و مهر به تنهایی دارای انقضا نیست. چنانچه مدرک شما جزو مدارک دارای تاریخ انقضا است ، باید بدانید که با اتمام انقضای مدرک ، مهر آپوستیل نیز منقضی می شود.
جدیدترین اخبار درمورد خدمات سامانه میخک
12 مردادماه 1400:
سازمان امور دانشجویان اعلام کرد: دانشجویانی که از معافیت تحصیلی خارج استفاده میکنند، برای دریافت نامه خروج از کشور باید مدارک زیر را ارائه دهند:
- نامه اشتغال به تحصیل سال 2020: این نامه باید توسط دانشگاه محل تحصیل صادر شده و به تأیید سامانه میخک رسیده باشد.
- اصل پاسپورت
- بلیط هواپیما به مقصد کشور محل تحصیل
3 خرداد 1400:
اداره کل کنسولی وزارت امور خارجه اعلام کرد: کلیه دانشجویان ایرانی که در حال حاضر در خارج از کشور مشغول به تحصیل هستند، موظفند پس از ثبت درخواست در سامانه میخک برای دریافت مهر خروج دانشجویی به نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در کشور محل تحصیل خود مراجعه نمایند.
31 فروردین 1400:
طبق اعلام وزارت امور خارجه ، دریافت شناسنامه ایرانی برای افراد دارای مادر ایرانی که خارج از کشور به دنیا آمده باشند ، میسر است
جمع بندی پایانی:
با توجه به گسترس روز ا فزون خدمات اینترنتی دولتی که ممکن است هرکدام از ما به هر نحوی به آن نیازمند باشیم ، ارتباط با یک کافی نت حرفه ای که دارای مشاوره رایگان و خدمات غیرحضوری نیز باشد ، امری ضروری جهت جلوگیری از اشتباهات و اتلاف وقت است.
ما در کافی نت اصفهان یگانه ، آماده ارائه خدمات اینترنی مثل ثبت نام سامانه میخک و دریافت کد رهگیری میخک هستیم.
سوالات متداول:
مدارک مورد نیاز برای ثبت نام در سامانه میخک ، چه مدارکی هستند؟
برای ثبت نام در سامانه میخک نیاز به یک ایمیل معتبر قابل دسترسی ، مدارک سجلی و پاسپورت دارید، البته ممکن است برخی از مدارک بیشتر نسبت به هر خدمتی نیز مورد نیاز باشد.
آیا ثبت نام و دریافت مهر آپوستیل دارای هزینه است ؟
خود سامانه برای این خدمت هزینه ای را دریافت نمی کند اما ممکن است کافی نت ها یا مراکزی این مهم را انجام می دهند ، هزینه را دریافت کنند.
در زمان ثبت وکالتنامه پیغام “لطفا از کیبورد استاندارد فارسی و انگلیسی استفاده نمائید” دریافت میکنم! مشکل چیست ؟
شما از کیبورد استاندارد برای ورود اطلاعات استفاده نکرده اید و متن شما شامل حروف نامعتبر مانند تنوین، همزه و غیره می باشد. مجدد متن خود را با دقت مرور نموده و این عالئم و حروف را حذف نمائید.
ثبت درخواست ایرانیان بدون کد ملی به چه صورت می باشد؟
ایرانیان بدون کد ملی برای انجام امور خود، نخست بایستی با ثبت درخواست احراز هویت و مراجعه حضوری به نمایندگی بعد از طی مراحل قانونی، کد ملی خود را دریافت نمایند و سپس اقدام به ثبت پروفایل و درخواست نمایند.
آیا حضور شخص متقاضی به صورت حضوری در مراکز کنسولی ضروری است ؟
بله ، خدمت فقط به خود شخص متقاضی ارائه خواهد شد.
چگونه حجم تصاویر مدارک خود را کم کنم؟
برای انجام امر می توانید از نرم افزار های ویرایش تصویر مثل فتوشاپ یا Paint استفاده نمایید و یا در صورت عدم امکان دسترسی و … می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.