مقدمه:
در صورتی که در شما در محلی مشغول به کار هستید یا به زبان ساده تر در استخدام کسب و کاری هستید ، بسیار مهم است که درباره ثبت نام بیمه بیکاری به عنوان یکی از حقوق خود اطلاعات کافی داشته باشید.
داشتن اطلاعات کافی در مورد بیمه بیکاری به شما این امکان را می دهد که در صورت نیاز به استفاده از این مورد ، بتوانید در زمان مناسب ، اقدامات لازمه را انجام دهید.
مثلا تصور کنید که شما به هر دلیلی شغل خود که منبع اصلی درآمدتان بوده است را از دست داده اید ! حتی تصور این هم ، خوشایند نیست ولی با توجه به شرایطی که کرونا در سال های گذشته به وجود آورد ، افراد بسیار زیادی درگیر مقوله ترک کار و بیمه بیکاری شدند.
با ما در ادامه این مقاله همراه باشید ، تمامی جزئیات و نکاتی که نیاز دارید را بررسی می کنیم.
بیمه بیکاری تامین اجتماعی چیست ؟
بیمه بیکاری تامین اجتماعی، نوعی حمایت مالی است که به افرادی که بدون میل و اراده خود بیکار شدهاند، تعلق میگیرد. این بیمه توسط سازمان تامین اجتماعی ارائه میشود و به افراد کمک میکند تا در دوران بیکاری، بخشی از هزینههای زندگی خود را تامین کن
فرد متقاضی بیمه بیکاری باید حداقل تا 30 روز پس از شروع بیکاری ، موضوع بیکار شدن خود را به اداره کار استان خود اعلام کند ، هم چنین وی باید آماده به کار بودن و علت بیکار شدن را نیز در درخواست خود به اطلاع اداره کار برساند.
موضوع درخواست وی در اداره کار و سازمان تامین اجتماعی شهر محل کار شخص بررسی می شود و پس از تایید توسط این سازمان ها ، مستمری بیکاری برای شخص پرداخت خواهد شد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه ثبت درخواست بیمه بیکاری ، میزان پرداختی ، مدارک و سایر شرایط ادامه مقاله را مطالعه نمایید.
مزایای بیمه بیکاری
یکی از مهمترین مزایای بیمه بیکاری تامین اجتماعی، کمک به تامین هزینههای زندگی در دوران بیکاری است. این بیمه، بخشی از هزینههای زندگی افراد بیکار را تامین میکند و به آنها کمک میکند تا در این دوران، دچار مشکل نشوند.
در طول استفاده از مقرری بیمه بیکاری ، سابقه بیمه افراد حفظ می شود و سازمان تامین اجتماعی بیمه درمانی و سابقه کار فرد تحت پوشش قرار گرفته را حفظ می کند و مانند حالت عادی حق بیمه فرد را به صورت رایگان پرداخت می کند.
بیمه بیکاری تامین اجتماعی، به حفظ و تقویت بنیه اقتصادی خانوادههای افراد بیکار کمک میکند. این بیمه، به افراد بیکار کمک میکند تا در دوران بیکاری، درآمدی داشته باشند و بتوانند هزینههای زندگی خود و خانواده خود را تامین کنند.
همچنین این بیمه به کاهش آسیبهای اجتماعی ناشی از بیکاری کمک میکند. بیکاری، میتواند منجر به مشکلاتی مانند فقر، نا امیدی، و آسیبهای اجتماعی شود.
همچنین سازمان تامین اجتماعی، به افراد بیکار، آموزشهای فنی و حرفهای ارائه میدهد تا آن ها بتوانند مهارتهای جدیدی کسب کنند و در بازار کار، فرصتهای شغلی بیشتری داشته باشند.
شرایط دریافت بیمه بیکاری
اولین شرط دریافت بیمه بیکاری این است که فرد مشمول قانون کار و تامین اجتماعی باشد. این بدان معناست که فرد باید به عنوان کارگر در کارگاههای مشمول قانون کار، مشغول به کار بوده باشد
فرد متقاضی نباید تبعه کشور های خارجی باشد.
مستمری بگیر نباید بازنشسته و یا از کارافتاده کلی باشد.
دارای حداقل ٦ ماه سابقه پرداخت حق بیمه باشد.
در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری نباشد.
بیکاری فرد ناشی از عوامل غیرارادی باشد.
برخی از عوامل غیر ارادی که می توان نسبت به آن ها برای دریافت بیمه بیکاری اقدام کرد عبارتند از:
اخراج غیرموجه ، انقضای قرارداد کار ، تعطیلی کارگاه ، ورشکستگی کارفرما ، کاهش تولید و نیروی کار ، حوادث غیرمترقبه ،بیماریهای ناشی از کار
نحوه محاسبه حق بیمه بیکاری ، مبلغ بیمه بیکاری چقدر است ؟
حق بیمه بیکاری ۳ درصد از دستمزد بیمهشده است، که توسط کارفرما پرداخت میشود. مبلغی که به عنوان حقوق بیکاری به این افراد داده میشود، معمولا ۵۵% حقوق آنها در زمانی است که مشغول به کار بودهاند. البته در صورتی که فرد بیکار شده سرپرست خانوار باشد به ازای هر نفر ۱۰% به این مبلغ اضافه میشود و این افزایش فقط برای ۴ نفر انجام میشود.
حق بیمه بیکاری برابر است با 3 درصد از دستمزد بیمه شده که باید توسط کارفرما پرداخت شود و مبلغ پرداخت نهایی معمولا 55 % حقوق فرد در زمان قبل از بیکاری است. البته لازم به ذکر است که برای متقاضیان بیمه بیکاری که سرپرست خانواده هستند به ازای هر نفر زیر مجموعه 10% مبلغ به حقوق بیکاری اضافه می گردد که البته سقف آن 4 نفر است.
بیمه بیکاری شامل چه کسانی نمی شود ؟
طبق صحبت هایی که در قسمت قبلی در مورد افراد مشمول دریافت بیمه بیکاری کردیم ، ویژگی افرادی که مشمول دریافت این حقوق نیستند به شرح زیر است.
افرادی که مشمول قانون کار و تامین اجتماعی نیستند.
افرادی که تبعه کشورهای خارجی هستند.
افرادی که بازنشسته یا از کارافتاده کلی هستند.
افرادی که سابقه پرداخت حق بیمه ندارند.
افرادی که در زمره صاحبان حرفه و مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری هستند.
افرادی که بیکاری آنها ناشی از عوامل ارادی است مثل :
اخراج موجه ، انصراف از کار ، اخراج به دلیل ارتکاب جرم یا تخلفات انضباطی ، تغییر شغل به خواست خود ، خوداشتغالی و عوامل از این دست ، فرد را مشمولیت دریافت بیمه بیکاری خارج می کند.
میزان سقف پرداخت بیمه بیکاری
سقف زمانی پرداخت حقوق به متقاضیان بیمه بیکاری ، به میزان بیمه پردازی فرد قبل از بیکاری و متاهل بودن یا نبودن فرد بستگی دارد و از 6 تا 50 ماه متغیر است. در مجموع سقف یا حداکثر پرداخت حق بیمه بیکاری برای افراد متاهل 50 ماه و برای افراد مجرد 36 ماه است و بیشتر از این میزان نخواهد بود.
جدول کامل پرداخت بیمه بیکاری
جدول زیر به صورت کامل میزان پرداخت بیمه بیکاری به افراد را بسته به میزان سابقه و وضعیت تاهل فرد نشان می دهد.
بیمه شدگان متاهل | بیمه شدگان مجرد | سابقه پرداخت حق بیمه |
---|---|---|
12 ماه | 6 ماه | از 6 ماه تا 24 ماه |
18 ماه | 12 ماه | از 25 ماه تا 120 ماه |
26 ماه | 18 ماه | از 121 ماه تا 180 ماه |
36 ماه | 26 ماه | از 181 ماه تا 240 ماه |
50 ماه | 36 ماه | از 241 ماه به بالا |
نکاتی درباره جدول پرداخت بیمه بیکاری:
۱: فقط آن دسته از بیمه شدگان 55 سالی ، واجد دریافت بیمه بیکاری هستند، که حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند.
2: محدوده زمانی قابل قبول برای دریافت بیمه بیکاری تا سن بازنشستگی فرد بیمهشده است.
۳: مدت استفاده از بیمه بیکاری هر سال ممکن است با افزایش روبرو شود.
مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری
برای دریافت بیمه بیکاری به صورت غیرحضوری نیاز دارید تا مدارکی که در ادامه شرح داده شده است را آماده کنید و عکس (اسکن رنگی) آن ها در سامانه بیمه بیکاری بارگذاری کنید.
در این مورد باید دقت داشته باشید که مدارک به صورت صحیح ، خوانا و کامل بارگذاری شوند و در غیر این صورت درخواست شما مورد پذیرش نخواهد بود و درخواست شما به حالت ویرایش تغییر خواهد کرد.
مدارک لازم برای ثبت درخواست اینترنتی بیمه بیکاری
اصل و کپی یک سال آخر قرار داد کار یا رای صادر شده
صفحه اول شناسنامه
کارت ملی
کارت پایان خدمت برای آقایان
نامه عدم نیاز کارفرما (در صورتی که به علت مشکلات کارگاه ناچار به ترک کار هستید.)
راهنمای ثبت نام اینترنتی ( غیرحضوری بیمه بیکاری) در سایت Prkar.mcls.gov.ir
ابتدا آدرس سایت را در مرورگر خود جستجو کنید یا از طریق این لینک وارد شوید: Prkar.mcls.gov.ir (بهتر است که برای انجام این ثبت نام از کامپیوتر استفاده کنید نه موبایل یا تبلت)
برای ورود به سامانه بیمه بیکاری کلیک کنید.
سپس باید نسبت به احراز هویت قبل از ثبت نام اصلی اقدام کنید. برای اینکار هم می توانید به صورت غیرحضوری و از طریق روش های موجود اقدام نمایید ، هم به صورت حضوری به دفاتر پیشخوان مراجعه نمایید. پس از عملیات احراز هویت ، نام کاربری و رمز جهت ورود برای شما ارسال می گردد و می توانید وارد سامانه اصلی شوید و نسبت به ثبت درخواست اقدام نمایید.
پس از دریافت نام کاربری و رمز از طریق صفحه اصلی سایت نسبت به ورود به پنل کاربری اقدام نمایید.
پس از ورود از منوی بالای صفحه گزینه پنجره خدمات را انتخاب کنید.
سپس از میان خدمات قابل انجام ، ثبت درخواست بیمه بیکاری را که زیر مجموعه قسمت اداره کل حمایت مشاغل و بیمه بیکاری است را انتخاب کنید و روی گزینه شروع کلیک کنید.
بعد از آن فرم ثبت درخواست بیمه بیکاری برای شما ظاهر خواهد شد که باید اطلاعات خواسته شده را ارسال نمایید.
در مرحله آخر و قبل از تایید نهایی درخواست مدارک را مطابق با نوع بیکاری خود بارگذاری نمایید.
دفعات و زمان استفاده از بیمه بیکاری
به طور قانونی هم درمورد تعداد دفعات استفاده و هم از نظر بازه زمانی محدودیتی برای استفاده از بیمه بیکاری وجود ندارد. به طور مثال فرض کنید که شما در حال دریافت بیمه بیکاری از سازمان تامین اجتماعی هستید و پس از مدتی دوباره مشغول به کار می شوید ، در این زمان باید بازگشت مجددتان به کار را به اطلاع اداره کار رسانده تا مستمری شما قطع شود و در صورتی که مجدد از کار بیکار شدید ، مراتب را به عنوان یک درخواست جدید به اطلاع اداره کار استان برسانید و مجددا از مزایای بیمه بیکاری بهره مند شوید.
نامه عدم نیاز کارفرما برای دریافت بیمه بیکاری
برای ثبت درخواست و دریافت بیمه بیکاری باید کارفرما طی یک معرفینامه علت بیکار شدن بیمهشده را توضیح دهد. تاریخ ثبت شده در این معرفینامه، می بایست حتما یک روز پس از پایان قرارداد یعنی آخرین روز ذکر شده در لیست بیمه باشد. البته با رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری، کارگرانی که به صورت دائم فعالیت داشتند، برای دریافت بیمه بیکاری احتیاجی به نامه عدم نیاز ندارند.
قانون جدید بیمه بیکاری ؛ قطع بازرسی از منازل
طبق قانونی که در سال 1401 تصویب شد و معاون اداره کل امور بیمه شدگان آن را بیان کرد ، همکاران تامین اجتماعی حق تماس با منزل فرد یا مراجعه حضوری جهت بررسی شرایط فرد را ندارد و فقط زمانی بیمه بیکاری قطع می گردد که دلایل و مستندات کافی وجود داشته باشد.
آگاهی از شرایط بیمه بیکاری و جمع بندی:
بیکاری و عدم اشتغال برای افراد و به خصوص متاهلین یک معضل بزرگ است ولی دانش نسبت به قوانین بیمه بیکاری و داشتن اطلاع از حقوق خویش می تواند در این شرایط به فردی که شغل خود را از دست داده است کمک شایانی بکند.
لذا در این مقاله تلاش کردیم تا تمام مطالب مورد نیاز را به زبان ساده و کامل توضیح دهیم تا بتواند کمکی برای شما باشد.
در صورتی که به هر دلیل نمی توانید ثبت نام بیمه بیکاری را انجام دهید یا برای اسکن واضح و با کیفیت مدارک مشکل دارید و یا حتی سوالی در این رابطه دارید ، می توانید از راه های مختلف با کارشناسان مجرب ما در کافی نت یگانه در ارتباط باشید.
با تشکر از شما برای همراهی ما در این مقاله ، لطفا در صورت رضایت از این مقاله به آن امتیاز دهید.
هم چنین نظرات و سوالات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
موفق و پیروز باشید.
سوالات متداول پیرامون بیمه بیکاری:
نامه عدم نیاز را چگونه بدست آورم؟
نامه عدم نیاز را کارفرما برای اطلاع رسانی عدم نیاز به نیروی کار به اداره کار می نویسد و جزوی از مدارک مورد نیاز برای دریافت بیمه بیکاری می باشد.
تعداد دفعات استفاده از بیمه بیکاری به چه شکلی است ؟
به طور قانونی نه از نظر تعداد دفعات و نه از بازه زمانی محدودیتی برای درخواست بیمه بیکاری وجود ندارد.
کارفرما بی دلیل من را اخراج کرده است و نامه عدم نیاز صادر نمی کند ، چگونه می توانم از خدمات بیمه بیکاری استفاده کنم ؟
در این صورت قبل از ثبت درخواست برای بیمه بیکاری می بایست شکایتی را از کارفرما طرح کنید و رای دادگاه عالی کار را به عنوان یکی از مستندات در زمان ثبت درخواست بیمه بیکاری به اداره کار ارائه دهید.